Η Ναυμαχία του Βόλου

«Η ναυμαχία του Βόλου», πίνακας του ζωγράφου Ιωάννη Πούλακα (Δημαρχείο Βόλου)

Από το 1825 η κυβέρνηση των επαναστατημένων Ελλήνων έστελνε καράβια για να εμποδίζουν τον τουρκικό στόλο να τροφοδοτείται από το κάστρο του Βόλου, ένα από τα σπουδαιότερα λιμάνια εφοδιασμού των Τούρκων. Κορύφωση αυτής της τακτικής υπήρξε η ονομαζόμενη «Ναυμαχία του Βόλου», που έγινε στις 8 Απριλίου 1827.
Τα 8 συνολικά τουρκικά πλοία ήταν φορτωμένα με εφόδια για τις φρουρές της Χαλκίδας και των Αθηνών. Η Ελληνική μοίρα αποτελούνταν από το ατμοκίνητο πολεμικό «Καρτερία», κυβερνήτης του οποίου ήταν ο Άγγλος φιλέλληνας πλοίαρχος Άστιγξ και τα καράβια «Άρης», «Θεμιστοκλής», «Παναγία» και «Ασπασία». Η καταστροφή των εμπορικών πλοίων ήταν ολική, ενώ μεγάλες ζημιές έπαθε και το Κάστρο του Βόλου.
Αν και δεν υπήρξε πολεμική συνέχεια στο συμβάν, η «Ναυμαχία του Βόλου» αποτελεί σταθμό στη ναυτική ιστορία, γιατί η «Καρτερία» υπήρξε παγκοσμίως το πρώτο ατμοκίνητο κανονιοφόρο, που συμμετείχε σε πολεμικές επιχειρήσεις..
Ο Γιάνης Κορδάτος περιγράφει τον πανικό που προξένησε: «Οι Τούρκοι τα χρειάστηκαν. Πρώτη φορά έβλεπαν τέτοιο μεγάλο καράβι. Πολλοί από την πίσω πόρτα του Κάστρου, που λεγόταν Καρακαπού, έφευγαν και τραβούσαν για τη Λάρισα, κουβαλώντας ό,τι μπορούσαν, άλλοι φορτωμένοι και άλλοι με βοϊδάμαξες. Τότε κατά την τοπική παράδοση, ένας απλοϊκός Τούρκος κουνώντας το κεφάλι του έλεγε στους πανικόβλητους Τούρκους: “Εϊ, μπουνταλαλάρ! μαντέμ μπού σεϊταντά τεκιερλέρ βαρ, λαρσαντά ντα κιντεμπιλίρ” δηλαδή “Ε, εσείς μπουνταλάδες! Αφού αυτός ο σατανάς (=το βαπόρι) έχει ρόδες, και στην Λάρισα θα φτάσει!»

 

Ζωγραφιά του λαϊκού ζωγράφου Νικ. Χριστόπουλου με εντυπωσιακή αποτύπωση των πλοίων στη ναυμαχία του Βόλου» (Δωμάτιο Νικ. Χριστόπουλου, Πευκάκια Βόλου)

(Πληροφορίες και υλικό από τα βιβλία: Γιάνη Κορδάτου «Ιστορία Επαρχίας Βόλου και Αγιάς», «Βόλος 1881 – 1955, Ο χώρος και οι άνθρωποι», συλλογικός τόμος, επιμ. Χαρ. Χαρίτος, «Ν. Α. Χριστόπουλος, ο ζωγράφος του ταρσανά», εκδόσεις Βόλος και το άρθρο του Γρ. Καρταπάνη «Η ναυμαχία του Βόλου», εφ. Ταχυδρόμος, 10.4.2017)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.